§
1 Klubbens
navn, hjemsted og organisation
Klubbens navn er ”Kjellerup Svømmeklub”
Klubbens hjemsted er i Kjellerup
Klubben er medlem af Dansk Svømmeunion og Danske
Gymnastik- og
Idrætsforeninger (DGI)
Klubben kan i øvrigt tilmelde sig relevante idrætslige
hovedorganisationer, i det omfang bestyrelsen finder det nødvendigt for bl.a.
at sikre uddannelse af instruktører.
§ 2 Formål
Kjellerup Svømmeklubs formål er at skabe de bedste
muligheder for svømmeundervisning
og andre aktiviteter i vand, og mulighed for
dygtiggørelse for alle medlemmer uanset alder og færdigheder.
§
3 Medlemmer
Medlemmerne er forpligtede over for klubbens love og
øvrige bestemmelser, herunder at
arbejde for opfyldelse af klubbens formål og at yde
bestyrelsen bistand hertil.
Bestyrelsen afgør, om medlemskab skal nægtes.
§
4 Regnskab
Regnskabsåret følger sæsonen og går altså fra 1.
august til 31. juli. Kontingentet fastsættes af bestyrelsen.
Kontingentet opkræves for en sæson forud.
§
5 Generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed.
Generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af
september måned og indvarsles med
mindst 14 dages frist gennem en mail til klubbens
medlemmer samt ved opslag i svømmesalen. Indkaldes der til ekstraordinær
generalforsamling, varsles dette gennem de lokale medier.
Forslag til behandling på generalforsamlingen skal
være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Dagsorden for generalforsamlingen er:
1) Valg af
dirigent
2) Formanden
aflægger beretning
3) Kassereren
fremlægger det reviderede årsregnskab
4) Behandling af
indkomne forslag
5) Valg af
bestyrelsesmedlemmer i henhold til § 6
6) Eventuelt
Ved generalforsamlingen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år,
stemmeberettigede. For
medlemmer under 15 år kan en af medlemmets forældre/værger deltage og være
stemmeberettigede på generalforsamlingen. Klubbens
instruktører er automatisk medlemmer.
Afgørelser træffes ved almindeligt stemmeflertal, dog
kan vedtægtsændringer kun vedtages, hvis 2/3 af de afgivne stemmer er for
ændringen. Alle afstemninger foretages ved håndsoprækning, dog skal
afstemningen være skriftlig, hvis blot 1 medlem forlanger det. Ekstraordinær
generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, hvis 2/3 af
klubbens stemmeberettigede medlemmer forlanger det. Indvarslingsfrist for en
ekstraordinær generalforsamling er ligeledes 14 dage.
§
6 Bestyrelsen
Klubben ledes af en bestyrelse, som består af 7
medlemmer og 2 suppleanter, der alle er valgt af generalforsamlingen. Valg til
bestyrelsen kan ske når man er fyldt 17 år. Bestyrelsen konstituerer sig selv
og fastsætter selv sin forretningsorden, dog skal formand og kasserer være
fyldt 18 år.
Valg til bestyrelsen gælder for 2 år ad gangen. Hvert
andet år vælges 4 bestyrelsesmedlemmer og hvert andet år 5 bestyrelsesmedlem.
Ved generalforsamlingen vælges 2 revisorer + 1
revisorsuppleant. Revisorer vælges for 2 år ad gangen, mens revisorsuppleanten
vælges hvert år.
Formanden indkalder til bestyrelsesmøde, når det er
påkrævet, eller når 5 bestyrelsesmedlemmer kræver det.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når flertallet er
til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsen er bemyndiget til at udarbejde bestemmelser, som skønnes nødvendige
eller ønskelige. Sådanne bestemmelser er kun midlertidige, men kan give
øjeblikkelig virkning. For at opnå varig gyldighed skal de godkendes på første
generalforsamling.
§ 7 Økonomisk hæftelse
1. Foreningens medlemmer og bestyrelsesmedlemmer
hæfter ikke personligt for de for
foreningen indgåede forpligtelser, for hvilke alene foreningen hæfter med dens
respektive formue.
2. Foreningens medlemmer har ikke nogen økonomiske
forpligtelser over for foreningen ud over kontingentforpligtelsen.
3. Foreningens medlemmer har ikke krav på nogen del af
foreningens formue eller udbytte af nogen art.
§
8 Opløsning
af klubben
For opløsning kræves, at ¾ af klubbens
stemmeberettigede medlemmer på en ordinær generalforsamling stemmer herfor. Er
dette ikke tilfældet, indkalder bestyrelsen til en ny generalforsamling, der da
er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte stemmeberettigede.
Ved opløsning afgør den opløsende generalforsamling,
hvorledes klubbens eventuelle midler skal fordeles.
Disse vedtægter erstatter tidligere vedtægter fra 2011
med senere ændringer i 2013.